Beet & chocolate cake!

Jag kunde inte hålla mig igår... jag var bara tvungen att baka en chokladkaka innehållandes rödbetor. Lite payback för alla de där historierna om hur de delade på en rova genom vintrar på bortåt tio månader...


Nej, nu är jag hemsk - men det är inte kakan, så prova! Jättelätt att göra, luktade himmelskt gott & de som provade den gav tummen upp med omdömmen som "rik, saftig men ändå fluffig".

Sätt ugnen på 200 grader. Skrubba & koka 500 g färska rödbetor i lättsaltat vatten. Skala dem & riv dem sen fint i en matberedare. Ska ge cirka 5 dl rödbetsmos. Blanda moset med 150 g smält mörk choklad & 2 dl majsolja. Vispa 3 ägg & 4 dl socker tills det är fluffigt, vispa sedan ner rödbetsröran. Tillsätt 3 dl vetemjöl, 2 tsk vaniljsocker & 3 tsk bakpulver. Smöra & bröa en form med löstagbar botten, häll ner smeten & sätt in i ugnen cirka 10 minuter. Sänk sedan värmen till 175 grader & grädda i ytterligare 40-50 minuter. Kakan behöver inte vara helt genomgräddad utan kan vara lite kladdig om man gillar det. Servera med lättvispad grädde eller glass.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0