13 December!

Fina Lucia är här! En av de högtider som jag verkligen saknar här i Canada. Saknar att få vakna upp tidigt på morgonen, tassa upp med täcket under armen, slå på TVn & förtrollas av alla ljusen. Måste erkänna att när Svenska skolans luciatåg tågar genom hela julmarknaden den sista dagen vi håller den... då börjar jag alltid gråta. Det är så mycket nostalgi i de där sångerna, så otroligt många minnen! I vår skola firade vi alltid med varm choklad, lussekatt & pepparkaka - men pepparkakor har jag ju redan bakat & lussekatter går inte eftersom jag & jäst inte fungerar ihop i detta landet. Så det fick bli något helt annat för att fira denna dag, ett gäng små godisbitar!
Smält 400 g valfri choklad i en kastrull tillsammans med 1-2 msk smör & 400 ml kondenserad mjölk. Tag kastrullen från plattan & tillsätt cirka 5 dl nötter av valfri sort samt ungefär 1 liter mini-marshmallows. Jag skopade sen upp blandningen i små formar, men det går också att trycka ner det i en form klädd med bakplåtspaper. I det senare fallet så behöver massan stelna cirka 2 timmar i kylen innan du skär den i bitar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0