Godaste kycklinggrytan...

Idag var en sån där dag då jag känt mig som en isbit. Nästan så att jag lite smålängtat tillbaka till den gamla goda tiden då jag var mer välisolerad. Varm mat var därför ett absolut middagsmåste. Beslutade mig för att laga en riktig favoriträtt, som dessutom kommer med lite juliga inslag - både kardemumma & apelsin!
För två portioner behövs cirka 250 g kycklingfilé som du skär i bitar. Skala och pressa en vitlöksklyfta. Bryn kycklingen runt om i smör i en stekpanna, tillsätt 0.5 tsk salt och vitlöken. Blanda 1 dl 5% grädde, 0.25 hönsbuljongtärning, 0.25 tsk kardemumma, 0.5 tsk soja & 0.5 tsk sambal oelek i en gryta. Tillsätt det rivna skalet från en kvarts apelsin tillsammans med saften från samma kvart. Lägg ner kycklingsteket i grytan & låt koka cirka 10 min. Rör ner en näve persilja innan du lägger upp grytan. Vill man suga upp all sås fungerar couscous väldigt bra som tillbehör. Vi körde dock enbart på salad idag, fast med avokado som blir så god om man mosar in den i såsen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0