Gårdagens NORGE chock!

När provsmakningen på Toula avslutades igår satt vi sweor kvar & spånade på lite olika saker. Bland annat vad vi kunde ge till övriga jury-deltagare som tack för deras medverkan. Marianne föreslog att vi skulle ge dem en svensk osthyvel & bifallet var stort. Jag försökte hålla mig, men det gick inte... "Ni vet väl att osthyveln inte är en svensk uppfinning utan en norsk?".

Den berömda knappnålen ekade i Toulas lokaler. Sex, sju par ögon stirrade på mig i chock.


Men så ligger det alltså till, osthyveln är en norsk uppfinning. Må hända den enda norska uppfinningen någonsin*, men ändock norsk.

*Min teori är att norrmännen är för hurtiga för att komma på saker, de är ute & ränner i skogarna under vintern medan svensken svårmodigt sitter inne i mörkret & klurar på krut & kugghjul. När den korta sommaren kommer förverkligar sedan svensken sina uppfinningar & tada - trepunktsbälte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0