Vanilla Bean Chocolate Chip Cookies!

Så jag köpte ju de där totalt oorganiska vaniljbönorna av en specifik orsak.
Had to make cookies!
Så det blev Vanilla Bean Chocolate Chip Cookies.

Väldigt enkla att baka & de luktar gudomligt gott. Smaken kan ju inte jag bedömma (men mjölken var god!), så Paul får återkomma med betyg senare.

Utifall att ni vill testa innan kakpanelen gett sitt utlåtande så...

Smält 230 g smör i en kastrull & ställ åt sidan. Blanda 5.3 dl (2.25 cups) vetemjöl med en tesked salt & en tesked bikarbonat i en liten bunke. Häll sedan smöret i en något större bunke & rör ner 3 dl farin/demamerasocker (1.25 cups) samt 0.6 dl (0.25 cups) strösocker. Blanda sedan ner 1 ägg & en ägg-gula i smörblandningen. Tillsätt 2.5 msk mjölk, 1 tsk vaniljextrakt (jag använder flytande, men det går säkert bra med vaniljsocker också) & fröna från en vaniljböna. Vispa ner mjölblandningen & tillsätt sist cirka 300 g hackad choklad (jag använder chips... finns det i Sverige?). Kyl degen cirkus en timme. Knappra in 163 grader på ugnen (random, jag vet - men det är vad 325F är i celcius), rulla degkulor på 5 cm, grädda på bakpappersklädd plåt mellan 15 & 20 min. Känner du dig riktigt ambitiös kan du vända plåtarna halvvägs genom gräddningsprocessen så att kakorna gräddas jämnt.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Ska testa, med cup-setet och alls!

2012-02-02 @ 23:32:57
URL: http://matildalovisa.blogspot.com
Postat av: Ida

Det var därför jag la in måtten som cups också - så att du skulle kunna testa! :)

2012-02-02 @ 23:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0