Establishing cred...

Ni vet om man vill köpa något dyrt i Sverige, typ en bil eller ett hus, då knatar man till banken, pratar med någon som heter något i still med Annifrid & så får man ett lån. Så fungerar det icket i Canada. Här tar man allt sånt på sitt kreditkort. Eftersom även det mest skabbiga hus här i Toronto lätt kostar över miljonen (& vill du ha något som är beboeligt i en stadsdel där du inte kör runt med låsta bildörrar blir prislappen cirkus 3 miljoner) så gäller det att ha ett kort som går med på den typen av utgifter. Naturlish kommer inte den kreditvärdigheten bara av sig själv, man måste bygga upp den. Börja med ett litet lätt kort, sedan avancera uppåt. Eftersom jag kommer från en lång linje av personer som blir skitstirriga av konceptet "kreditkort" & helst betalar allt i cash har jag undvikit att skaffa kort tills nu. Men, idag blev det av - som en liten försäkring för att göra det möjligt att köpa något mer än en skokartong i detta landet om en tjugo år eller så. Fast om jag ska vara ärlig så gör jag det typ enbart för Pauls skull, som en liten eftergift i andan "Jo men om vi flyttar tillbaka till Sverige så kan vi ju alltid flytta till Canada igen ett par år senare".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0