Apple butter!

Igår provade jag på ett nytt tillbehör till laxen. Kör ju vanligtvis stenhårt med grekisk yoghurt som jag hävdar passar till precis allt, men jag ville tänka lite nytt. Blev därför äppelsmör & både Paul & jag var eniga om att det fungerade perfekt ihop med laxen. Kan även tänka mig att det hade funkat himla bra ihop med fläskfilé.
För en sats som räker till ungefär 4 personer:
Skala två äpplen & skär bort kärnhuset, du behöver ungefär 250 g i bitar. Lägg äppelbitarna i en kastrull & slå på 0.5 dl vatten samt en nypa flingsalt. Lägg ner en rosmarinkvist & låt allt puttra i cirka 5 minuter eller tills dess att äpplena börjar bli mosiga. Tillsätt 1-2 tsk citronjuice & 20-60 g smör (det ska ju bli ett äppelsmör så orginalreceptet krävde 60 g vilket jag slog bakut mot, 20 fungerade bra det med!) - mixa eller mosa till en slät puré. Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0