English muffins...

Så, idag vaknade jag tidigt & smög ner i köket & satte igång projekt "English Muffins". Paul älskar dem nämligen, så idag kände jag för att överraska med mysig brunch. Första gången jag lagar dessa, så googlade runt ett tag tills jag hittade ett recept som jag gillade. I fall ni känner er sugna - jag tyckte de var supergoda ihop med mosad avokado, rökt lax & montreal steak pepper. Paul åt sina med jordnötssmör & sylt. Big surprise, not.
För en sats på cirka 20 muffins:
Värm 2.4 dl mjölk i en kastrull, tillsätt 1.5 tsk socker & rör tills det löst sig. Dra åt sidan & låt svalna. Lös 7g torrjäst i 2.4 dl ljummet vatten, låt stå cirka 10 min. Värm 60 g vegetabiliskt fett (shortening) i micron tills det smält. Häll alla våta ingredienser i bunke, blanda ner 700 ml grahamsmjöl, 475 ml vanligt vetemjöl & 1 tsk salt. Arbeta samman till en smidig deg. Täck över bunken med en bakduk & låt stå 1.5-2 timmar & jäsa. Tag ur degen på mjölat bakbord, knåda den (här kan din katt gärna hjälpa till) & kavla sedan ut en ca 1 cm tjock platta. Stansa ut runda små kakor, vänd dem i majsmjöl & låt den jäsa ytterligare 30 min under duk (här är din katts hjälp närmast nödvändig för att få ett riktigt bra slutresultat). Baka muffinsen i 250 grader i cirka 10 minuter, vänd dem efter halva tiden så att de får färg på båda sidor. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0