Nougatkakor - ny version!

Farmor skickade en hel massa nougat i sitt senaste paket, så nu letar jag recept som kräver just den här ingrediensen. För rätt ofta så blir jag helt Joakim von Anka snål när det kommer till svenska produkter & så snålar jag på dem så himla länge att de tillslut bli dåliga. Finns få saker som är så deppigt som att behöva kasta något som man verkligen uppskattar. Så nu har jag lovat mig själv att jag ska NJUTA av alla de svenska produkter som hittar hem till mig - helt enkelt leva i nuet! Så idag blev det små nougatgömmor - för mig att lukta på & för Paul att äta. Bra uppdelning!
Blandade bara 125 g smör med 1 dl farinsocker & 2.5 dl mjöl. Rullade ut degen till en rulle & lät den vila en timme i kylen. Satte sen ugnen på 200 grader. Skivade upp rullen i 30 delar, plattade till dem & fyllde varje del med en liten bit nougat (använde totalt cirka 70g). Sen rullade jag varje degknyte till en liten boll, placerade dem på bakplåtar täckta med bakplåtspapper & så in i ugnen i 10 min. Lätt som en plätt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0