Vår sista SWEA-måltid!

Vet ni något?! Igår åt vi vår allra sista SWEA-måltid! Jag har äntligen lyckats arbeta mig till slutet på kokboken, 56 recept lagade & fotade! Nu fick jag ju i & för sig grym hjälp av en annan SWEA & hennes kille med tio av de recepten, men de övriga 46 har jag slitit ihop tillsammans med Paul. Så stolt! Vi firade med kanske det allra bästa receptet i hela kokboken. Kanelmarinerade hjortspjäll. Herreminje så gott!
Man ser lite ut som en grottmänniska när man äter den här rätten, men det var det värt! Fy tusan vad gott & enkelt att göra! Blanda bara ihop 1 msk olja med 1 tsk senap, 1 msk lingonsylt, 1 tsk kanel, 0.5 tsk mald ingefära & 0.25 tsk chiliflingor. Mixa ihop blandningen & klappa sedan in allt över spjällen - låt vila i kylen 1 timme. Sätt ugnen på 160 grader. Stek spjället 2 min på ena sidan, 1 på andra. Blanda ihop 100 ml brödsmulor med 2 msk olivolja, peppar & cirka 1 dl hackad persilja. Klappa in blandningen på överdelen av spjället. Placera i ugnen 45-55 min beroende på hur rosa man vill att köttet ska vara (använd en stektermometer). Kasta in lite rotfrukter när det är drygt 30 min kvar. Rör ihop en sky baserad på 1 dl porter, 1 msk lingonsylt & 2.5 dl hönsbuljong. Låt köttet vila cirka 10 min innan du skär upp det, ät & njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0