Citron & Lavendel...

Eftersom det är fredag så får vi ju fortsätta med festandet - mera kakor!


Bakade dessa till Pauls jobb igår (jupp, ny födelsedag idag & det här är veganalternativet) - små söta citron & lavendelkakor fyllda med smörkräm. Hela köket doftade sommar!
Sätt ugnen på 177 grader. Blanda ihop 3.5 dl (1.5 cups) mjöl med 1 tsk lavendelblommor (jag mortlade mina först), 1 tsk finrivet citronskal & 0.25 tsk salt. Mixa 170 g smör (här kan man då använda ett alternativ som passar för veganer/laktosintoleranta)  tills det är slätt, blanda ner 2.4 dl (1 cup) florsocker & tillslut mjölmixen. Arbeta ihop degen till en boll & rulla ut den på plastfolie. Degrullen ska bli 25- 30 cm lång. Lägg in rullen i kylen & låt den ligga tills den stelnar. Skär sedan ut cirka 36 kakor med en vass kniv & grädda i 10 minuter. Låt svalna på galler. Krämen är superenkel att göra - bara blanda 57 g smör med 2.4 dl florsocker & 1 msk mjölk. Bred antingen kräm på varje kaka separat, eller lägg ihop dem som jag gjorde. Själv föredrog jag det senare alternativet eftersom det påminde mig om kex som liten - waffers, ballerina, singoalla...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0