What I love with Canada...

Idag är det fem år sedan jag landade i Canada för första gången - lika länge som jag bodde i Lund. Det har hänt så otroligt mycket under de här åren att jag inte tänker ge mig på någon sammanfattning, däremot tänkte jag tåta ihop en liten lista över sånt som jag älskar med Canada. Ni hör kanske mest klagomål, men det finns himla mycket som jag tycker är fantastiskt med det här landet. So, då kör vi.
 
Jag älskar årstiderna här - hur det är jättevarmt på sommaren med tropiska nätter, färgkavalkaden på hösten & snö på vintern så att man kan ge sig ut på snöskor
 
Jag älskar hur det finns så mycket att välja på - när det gäller underhållning, produkter & mat
 
Jag älskar landsbygden här - både jordbrukstrakterna med äppelträd & vinrankor i oändliga rader samt vildmarken med slingrande grusvägar, skyhöga tallar & ormbunkar
 
Jag älskar att det finns så mycket djur överallt - sköldpaddor på vägarna, häger som fiskar ett stenkast från vårt hus i stan, tvättbjörnar som är så söta att man vill ha en, hjort, leopardgrodor & piggsvin... Det finns alltid nått att se!
 
Jag älskar att canadensare känns så engagerade - de är himla lätta att få igång på välgörenhetsprojekt & går all in
 
Jag älskar att det finns så mycket lokalproducerade råvaror - kryddstarkäppelcider, ost, lönnsirap, tomater, isvin...
 
Jag älskar att de firar så många högtider här som vi inte har hemma - Canada Day, Victoria Day, Halloween, Thanksgiving...
 
& så älskar jag pumpor, torkade tranbär, Paul & vår stuga, lite grann vår kattuppfödare Linda, Rememberance Day blommorna, konceptet brunch, billigaste godaste sushin & Starbucks.
& jag vet att Starbucks kommer från Seattle, men innan jag damp ner här för 1825 dagar sen hade jag aldrig testat vare sig chai latte eller fraps. Så jag väljer att förknippa Starbucks med Canada samt att fira denna dagen med just Starbuckslunch.
 
O Canada, I might not be one of your sons - but I still love you.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag skulle så himla gärna åka till Toronto!

Svar: Tja, om du bestämmer dig för att åka hit så har vi ett gästrum som används alldeles för lite. Så det är egentligen bara frågan om att köpa biljetten över!
Ida

2012-09-06 @ 19:41:57
URL: http://matildalovisa.blogspot.com/
Postat av: Matilda

Oj, vilket erbjudande! :)

Svar: Alltså, jag inser ju att det kanske låter lite random. Men det är alltid så roligt med sverigebesök - så om du är sugen på en Torontoresa så får du absolut bo hos oss om du känner för det! Dessutom känns det ju lite som vi känner varandra efter alla tusen kattkommentarer! :)
Ida

2012-09-06 @ 20:40:42
URL: http://matildalovisa.blogspot.com/
Postat av: Matilda

Haha, det lät inte random, bara väldigt generöst! :)

Svar: Fniss, tur att du tog det så & inte bara "straaange... ska kanske införa lösenordsskyddad blogg...)! :) Nej men seriöst, jag är ett stort fan av koncepten "house swaps" & "Christmas orphans", dvs - jag gillar när det händer saker & att träffa nya människor, så att erbjuda vårt gästrum känns helt naturligt! Så som sagt, om du känner för att komma hit tvingar jag Paul att blåsa upp vår luftmadrass! :)
Oh, & om du kommer hit så får du ju träffa Mumin & lillebror - bara det är ju värt resan över Atlanten! :)

p.s. gästrummet rymmer förövrigt två pers, så vill du ha med dig P så ryms han också.
Ida

2012-09-06 @ 20:57:40
URL: http://matildalovisa.blogspot.com/
Postat av: Matilda

Det där med Mumin & lillebror alltså... tror jag bokar biljett direkt ;) Hihi. Blir det aktuellt med någon resa så ska jag ha Toronto i bakhuvudet!

Men, NÄR kommer lillebror? Måste vara jättesnart?!

Svar: Svante & Iris har ju lite samma effekt, så jag förstår dig! Sen lockar Lund också något enormt, saknar! Fast nu flyttar en av mina bästa vänner från den tiden till Malmö - så då måste jag ju hälsa på snart!
Lillebror dyker upp SÅ snart, den 17e! Längtar så att jag blir blå!
Ida

2012-09-06 @ 21:20:53
URL: http://matildalovisa.blogspot.com/
Postat av: Matilda

Oh, Svante kommer 18 eller 19 september!

2012-09-07 @ 09:01:13
URL: http://matildalovisa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0