Liten fredagskaka!

Jag firar att jag skickat iväg ett mastodontjobb med att baka små nötsnittar! Eftersom det är fredag festade jag till det med lite alkohol - både rom & isvin, ska de va så ska de va!
Nötsnittar med romglasyr
 
Sätt ugnen på 160 grader. Blanda 3 dl vetemjöl med 3 packade msk farinsocker. Nyp ner 110 gram smör & tillsätt 0.5 dl valfria hackade nötter (så tråkigt, jag hällde ner dem i morteln & gick lös på dem istället). Knåda ihop till en fast deg, man får jobba lite för att få allt att hålla ihop men det går! Forma två korta längder, tryck en fördjupning längsmed mitten & skeda i valfri sylt. Jag valde isvinsgelé med tranbärs & lönnsirapssmak - men det var mest för att jag försöker göra slut på dem eftersom de står & retar mig genom att ta plats i kylskåpet. Grädda ca 30 minuter till längderna fått lite färg. Låt svalna på plåten i 1 minut innan du för över dem till galler för att svalna helt. Skär dem i små snittar med en vass, tung, kniv. Rör ihop lite florsocker med rom & ringla över kakorna - klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0