Vegetarian Thursday!

Jag fick en kommentar om att jag är bra på att ta hand om mat innan den går till spillo & idag tror jag jäklar i min lilla låda att jag slog något slags rekord. Jag är säker på att jag inte är den enda personen som faller på det här, men ibland köper jag helt enkelt på mig för mycket mat. Förra helgen till exempel, så lyckades jag övertala mig själv att vi ABSOLUT behövde lite blomkål & broccoli som tillbehör till våra middagsbiffar. Fast så stod jag där i köket & bara "Men om jag kokar allt det där också, då spricker Paul & jag". Så både broccolin & blomkålen blev liggandes & jag kände bara SÅNT dåligt samvete för att det aldrig kom på bordet. Sen så har jag jättesvårt för att ta mig igenom vissa matvaror, typ selleri & salladslök. Jag köper det för att jag behöver ett par stjälkar i något & sen bara dör resten i kylskåpet. So, idag - den första av de vegetariska torsdagar jag har infört (suck, jag vet... jag blir mer & mer hippie för varje år som går) - beslutade jag mig för att det var dags att ta itu med "dåligt samvete ingredienserna".
Låt mig presentera kylskåpsräddningen numro uno - min broccoli & blomkålspaj!
 
Blanda 100 g smör med 3 dl havregryn (här borde jag kanske nämna att det finns en jättebra orsak till att jag inte använde vanligt mjöl, nämligen den att jag glömde bort att köpa mjöl när jag gick & handlade), salt efter tycke & 1-2 msk kallt vatten. Tryck ut degen i en pajform & ställ in den i frysen i 10 minuter. Sätt ugnen på 200C. Dela broccoli & blomkål i små buketter & koka dem i lättsaltat vatten i 5 minuter. Hacka ett gäng salladslökar & fräs dem i smör, tillsammans med 1-2 vitlöksklyftor, tills de är genomskinliga. Någonstans här borde ugnen vara varm, ställ in pajskalet på 10 minuter medan du river lite ost (jag drog till med cirka 1.5 dl äppelträrökt ost som vi hade liggandes hemma - fungerade bra!). Ta en bytta, knäck ner tre ägg, tillsätt 1 dl 10% grädde, 2 dl mjölk samt salt & peppar. Tag ut pajformen ur ugnen, fördela grönsakerna över degen, toppa med osten & häll över äggstanningen. Grädda i 35 minuter. Servera tillsammans med en sallad samt lite yoghurt smaksatt med lite valfria örter. Klart! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0