Love the spring!

Konceptet VÅR har ändrats radikalt under mina levnadsår... De första 19 framlevdes ju antingen i Umeå, Vilhelmina eller Lycksele. Att påstå att det var varmt & skönt hade varit att ljuga sig blå. Lillebror gick genom isen en valborg, häggen blommade kanske till skolavslutningen & pioner brukade vi få på våra födelsedagsbrickor i augusti. Men det var ju normen, så chocken när jag flyttade ner till Lund var total. Plötsligt så befann jag mig på en plats där det inte bara fanns körsbärsträd utan även exotiska växter så som magnolior. Minns första valborgsfirandet i Lund, jag kände mig helt busig som bar T-shirt... det var ju liksom otänkbart hemma där man firade in maj iklädd skoteroverall (inte i min familj dock). Här i Toronto, tja - det är väl ungefär lika dant som i Lund rent växtmässigt (rent byggnadsmässigt är det dock katastroffult i jämnförelse) men för första gången kan jag njuta av en egen trädgård med ljuvligheter så som ett alldeles eget litet äppelträd. 
 
Pyttesmå rosa äppelblomsknoppar är kanske old news för alla de som inte växte upp nära polcirkeln... men tänk er in i huvudet på någon som växte upp med att man hade staket för att renarna inte skulle klampa genom potatislandet... då förstår ni kanske hur mycket magi det här är!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0