Pumpakakor!

Eftersom det blev pumpa-cupcakes häromdagen roar jag mig nu med att göra mig av med resten av pumpa puréen. Försökte mig för ett litet tag sen på pumpasoppa, men det var dessvärre kräkäckligt - så nu håller jag mig till sånt jag vet fungerar. KAKOR. Sitter man nu hemma & bara "men jag orkar inte köpa & rosta en pumpa" (fullt förståeligt - jag är ju bortskämd med att jag kan köpa det på burk här) så hade jag testat det här receptet med någon annan form av fruktmos. Kanske äppelmos, fast jag hade satsat mest pengar på banan. Anyway, veckans fredagskaka!
Kryddiga pumpakakor
 
Rör ihop 225g rumsvarmt smör med 1.8 dl vanligt socker samt lika mycket farin/muskovadosocker. Tillsätt 1 ägg, 1 äggula, 1.2 dl mosad frukt (i mitt fall pumpa då) & 1.5 tsk vaniljextrakt. I en separat bunke, blanda 4.7 dl vetemjöl (jag tog dock hälften fullkornsmjöl) , 2.4 dl vetemjöl special, 0.5 tsk bakpulver, 0.5 tsk natriumbikarbonat, 0.5 tsk salt, 1 tsk kanel, 1 tsk mald ingefära, 0.5 tsk muskot & 0.5 tsk malda nejlikor. Blanda de torra ingredienserna med de våta, ställ in degen i kylen minst 1 timme. Det går utmärkt att göra allt detta dagen innan & baka kakorna dagen efter! När du väl vill baka ut dem, sätt ugnen på 180 grader, rulla degen till matskedsstora bollar & placera dem på en bakplåtspapperstäckt plåt. Placera dem rätt glest så att de inte flyter in i varandra. Grädda i 16 minuter, låt svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0