Det här med makt...

Jag satt barnvakt idag igen & jäklar vad tydligt det är att lilla tjejen försöker leka maktspel med maten. Det vägras enbart för att hon kan. Så tillslut sa jag bara "Nehej, nej men då leker vi inte då utan då sitter du där med mackan & så läser jag min bok" & så plockade jag upp min bok om "Spatial Data Analysis in Ecology and Agriculture Using R" & gick lös med överstrykningspennan. Det tog en minut eller två & sen började hon försöka pocka på mitt intresse, det här med att inte ha 100% fokus var tydligen något nytt & obekvämt. Efter ett par vändor åt hon upp hela sin macka utan knot. Alltså... de här små liven, jäklar vad de försöker manipulera! Jag inser ju att en 2-åring inte har så många sätt att uttrycka makt på, men de tar ta mig tusan första bästa chans de kan att försöka sätta en på plats! Lite intressant att se maktspelet så tydligt, vuxna jobbar ju liksom lite mer i det dolda för att få igenom sin agenda. 

Kommentarer
Postat av: Trillingnöten

Amen på det! Verkligen! De använder det de har för att kunna styra oss vuxna. Även om det är genomskinligt. Det funkar säkert på föräldrar mer eftersom man måste välja sina krig som det så vackert heter, annars skulle man vara i konflikt dygnet runt som förälder. Ett tips, jag vet ju inte hur utvecklad hon är ännu, kanske ärä hon för liten? Jag utvecklade ett system som lärare att räkna till fem och då skulle eleverna vara klara med en viss uppgift (typ plocka undan, ställa upp stolar, vara ute på rast), vad som annars skulle ske efter jag räknat långsamma 5, vet jag inte. Ungarna var så jäkla snabbt klara varje gång! Samma med min dotter. OM hon vägrar göra en sak (lägga undan sina böcker, gå till sängen) räknar jag till fem och när jag börjar närma mig slutet blir det fart! :) Hahahah!

Svar: Jag förstår absolut att en föräldrer måste välja sina strider, är familjen sen på morgonen & två-åringen propsar på pyjamas & gummistövlar till dagis är väl inte det hela världen liksom. Däremot tycker jag att det blir helt fel när mamman till den tjej jag sitter barnvakt åt återkommande refererar till sin dotter som "boss" & att den här lilla tjejen dessutom verkar fatta rätt bra att hon kan få sin vilja igenom bara hon trilskas det minsta lilla. Liiite konflikt tror jag liksom inte att ungarna far illa av, snarare att man gör dem en otjänst om man fjäskar för mycket.
Ditt tips - du jag testade faktiskt något i den stilen igår nu när du säger det! Jag sa att hon var tvungen att äta FEM bitar & visade med fingrarna & då gick det faktiskt ner mat. Så pass att hon glömde bort att jag inte räknade längre & vips var allt slut! Så ja... det är kanske något jag ska försöka testa igen nästa gång hon testar gränser bara för att.
Ida

2014-04-30 @ 16:54:20
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0