Back on demand... fredagskakan!

Det fanns en tid här på bloggen då "fredagskakan" var ett stående inslag, ett koncept! Sen blev jag gravid/sjuk & avloppsöversvämningen/flytten tog över mitt liv & fredagskakan... ja den fanns helt enkelt inte på kartan. Vilket jag saknat lite för att jag tycker så mycket om att baka & Paul, ja han har saknat det jättemycket eftersom han tycker så mycket om att äta kakor! Så idag, idag återintroducerar vi fredagskakan genom att gå ut med ett väldigt enkelt litet recept som inte kräver några avancerade ingredienser eller moment - en mjukstart helt enkelt!
Superenkla chokladkakor
 
Sätt ugnen på 190C. Blanda 0.7 dl rapsolja med 3 msk rumsvarmt smör, tillsätt sedan 1.2 dl strösocker & lika mycket farin/muskovadosocker. Rör ner 0.25 tsk salt, 1 tsk natriumbikarbonat, 2 äggvitor & 2 tsk vaniljextrakt. Avsluta med att arbeta in 6 dl vetemjöl & cirka 2 dl choklad i valfri form (jag använde mörka chips, men det går säkert lika bra med hackad choklad). Rulla matskedsstora bollar av degen & fördela över plåtar täckta med bakplåtspapper. De håller formen rätt bra i ugnen, så de behöver inte placeras med några jätteutrymmen. Grädda i 7-8 minuter, lagom tills kanterna börjar bli gyllende. Låt svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0