Indoktrinerad snålhet...

Det är lite intressant det här med vad folk vuxit upp med när det gäller sparande. I Pauls fall är el något som du måste vara sparsam (läs snål) med. Så fort det rör någon stugaktivitet som involverar el blir det lätt känsligt & Paul går gärna runt & släcker alla lampor som inte är av direkt nödtvång. Alla glödlampor är dessutom utbytta till energisnåla versioner & det går riktigt att se hur nöjd han är över dessa besparingar. Det här från en man som är oerhört generös i övrigt... men det här med att el ska sparas på sitter DJUPT. Själv har jag inga som helst skruppler när det kommer till att tända så många lampor som jag bara kan. Har du växt upp i norrlands inland uppskattar du ljus i alla dess former! Därmed inte sagt att jag inte sitter på min egna lilla snålhetspryl - varmvatten. När jag växte upp var det nämligen kanske den sak som det gällde att "förvalta" mest av allt. Mina föräldrar brukade till & med säga saker som "Ja det märks ju att X bor i lägenhet..." om jag hade en vän över som duschade för länge. I vuxen ålder innebär det här att jag ogärna slösar på varmvatten. Duschar jag så är det business som gäller, du gör det du behöver göra men du står inte & fnular på de första 17 sidorna i dina memoarer. In - Ut - Slösa inte. Därför var slutet av graviditeten lite plågsam, för mitt enda nöje i livet förutom Starbucks & yogabollen var att ställa mig i duschen tills jag blev kräftröd & kroppen kändes mindre öm. Jag slösade vatten & lovade mig själv & Paul att det här, det var en engångsföreteelse & något som skulle ta tvärt slut så fort ungen var ute. FEL. Hade nämligen inte räknat med det roliga lilla fenomenet MJÖLKSTOCKNING. Så nu har jag tömt vår varmvattentank i ett desperat (& misslyckat) försök att få bukt med det hela & mitt inre "Spara" bara obekväm-vrider på sig medan "Slösa" hojtar om att investera i en större varmvattenberedare. Alltså, fan, det ser ut som om något knölat in duplo i mitt högra bröst. Tips på hur jag löser detta mottages tacksamt!
 
Uppdatering: Efter att ha "jobbat" på mitt stackars bröst mellan 03.00 & 06.30 gav jag upp & gick & la mig med en havrekudde. Någon timme senare vaknade Tor till & den älskade lilla ungen fick ut helvetesknuten. Han kanske inte kan så jättemycket än, men det han kan är han hemskt bra på!

Kommentarer
Postat av: M

Nar jag ammade, det var ocksa under vintern, hade jag hela tiden (ja alltsa inte under sjava amningen) ett sorts inlagg i bh:n som tackte storre delen av brostet. Forsta tiden hade jag ett par med fyllning av ull, men gick sen over till ett par som hade nagon sorts varmeisolerande effekt och som var mer formbara an de med ull i. Ar man handig, som du, kan man nog sy ihop nagra sana dar fodrade inlagg.

http://www.minimundus.se/artikel.php?kid=100-117&mall=lista.php&id=1539

Sa ser du hur de ar utformade.

Nu var ju det dar mer forebyggande, men annars brukar det hjalpa med att amma lite oftare just pa det brostet, forsoka massera aven om det ar omt som tusan. Har du nagon form av vetekudde som man kan varma i micron eller ugnen? Eller en varmefilt kanske kan funka.

Hoppas det snart kanns battre, kram!

2014-12-15 @ 15:24:21
Postat av: M

Ursakta om kommentaren kommer tva ganger, fattar inte vad som ar fel? Har ni andra ocksa problem med att kommentera?

Nar jag ammade, det var ocksa under vintern, hade jag hela tiden (ja alltsa inte under sjava amningen) ett sorts inlagg i bh:n som tackte storre delen av brostet. Forsta tiden hade jag ett par med fyllning av ull, men gick sen over till ett par som hade nagon sorts varmeisolerande effekt och som var mer formbara an de med ull i. Ar man handig, som du, kan man nog sy ihop nagra sana dar fodrade inlagg.

http://www.minimundus.se/artikel.php?kid=100-117&mall=lista.php&id=1539

Sa ser du hur de ar utformade.

Nu var ju det dar mer forebyggande, men annars brukar det hjalpa med att amma lite oftare just pa det brostet, forsoka massera aven om det ar omt som tusan. Har du nagon form av vetekudde som man kan varma i micron eller ugnen? Eller en varmefilt kanske kan funka.

Hoppas det snart kanns battre, kram!

Svar: Hej! Av någon märklig anledning har blogg.se fått för sig att markera dina kommentarer som "misstänkt spam". Kan inte begripa varför & har inte hittat ett sätt att fixa det på, men i nuläget innebär det att jag måste godkänna dina kommentarer innan de publiceras.
När det gäller brösteländet så har jag faktiskt sytt en handfull inlägg redan innan, bara det att jag typ kanske glömde bort att använda dem... Dåligt av mig - nu blir det ändring! Vetekudde körde jag med genom natten & det hjälpte verkligen!
Ida

2014-12-15 @ 15:25:23
Postat av: farmor

Ringde moster Inez, hon har haft det t o m fick hon hög feber, Hennes råd: Prata med barnmorskan, får ej bli kall om brösten, linda in dem i en varm halsduk eller fetvadd, låna en mjölkpump o pumpa ur brösten riktigt ordentligt. Måste alltid ha varmt kring brösten. Inte gå ut utan att ha varmt om brösten.
Vi tänker på dig.

Svar: Hej fammo! Det har löst sig efter mycket kämpande - dels med hjälp av den bröstpump Paul hyrde häromdagen, men mest tack vare att Tor äter med sån entusiasm! Ska försöka se till att hålla brösten varma i fortsättningen.
Ida

2014-12-15 @ 15:39:26
Postat av: M

Nar jag ammade, det var ocksa under vintern, hade jag hela tiden (ja alltsa inte under sjava amningen) ett sorts inlagg i bh:n som tackte storre delen av brostet. Forsta tiden hade jag ett par med fyllning av ull, men gick sen over till ett par som hade nagon sorts varmeisolerande effekt och som var mer formbara an de med ull i. Ar man handig, som du, kan man nog sy ihop nagra sana dar fodrade inlagg.

http://www.minimundus.se/artikel.php?kid=100-117&mall=lista.php&id=1539

Sa ser du hur de ar utformade.

Nu var ju det dar mer forebyggande, men annars brukar det hjalpa med att amma lite oftare just pa det brostet, forsoka massera aven om det ar omt som tusan. Har du nagon form av vetekudde som man kan varma i micron eller ugnen? Eller en varmefilt kanske kan funka.

Hoppas det snart kanns battre, kram!

2014-12-15 @ 15:55:23
Postat av: Camilla

Lyssna på din moster och farmor. Värme, tömma bröstet och ännu mera värme. Tänk på hur du klär dig när du går ut.
Bästa pumpen är Tor, oavsett hur jäkla ont det gör.. :/
Hoppas det går över snart!
Kram

Svar: Han räddade definitivt situationen - var helt desperat där ett tag, men gullungen gav inte upp & fick lös klossen. Nu måste jag se till att bli bättre på att "jämnamma", tror att det blev så här för att höger bröst inte fick lika mycket tid igår.
Ida

2014-12-15 @ 17:04:13
Postat av: Alex

Aj aj kan inte tillägga mer än dom andra sagt värme och amma amma amma på de onda bröstet. Om du inte vill eller kan duscha och bada såå mycket så kanske du kan gå runt med en såndär vete kudde på brösten?

Svar: Sov med en havrekudde mellan det att jag försökte få ut knölen & det att Tor faktiskt lyckades suga ut den. Känns som om den hjälpte lite att mjuka upp området - om inte annat gjorde den att det inte gjorde fullt lika ont!
Ida

2014-12-15 @ 22:38:55
URL: http://www.swedeoncrete.blogspot.com
Postat av: Camilla

Och om - mot förmodan - det skulle komma åter så är ett annat tips att massera stället samtidigt som Tor äter.

Kram

Svar: Försökte med det under de jobbigaste morgontimmarna, men det ville bara inte ge sig då. Ska dock göra det så fort jag känner mindre klönar & inte ignorera dem som jag gjorde lite i det här fallet.
Ida

2014-12-15 @ 22:39:27
Postat av: Carina

Hittade just din fina blogg :) Känner igen mig med det där med el och varmvatten; Själv är jag från Finland men bor i Spanien med min spanska man. Han (och alla spanjorer)är väldigt sparsam med elen, och jag börjar bli det också men i början tände jag alla lampor hur som helst. Elen är väldigt dyr här. Jag växte upp i hus där varmvattnet tog slut efter två duschar, medan min man alltid haft gasuppvärmning som tar en stund att komma igång men sen finns det så mycket man vill. Han tar längre duschar än jag fastän jag fixar med mitt långa hår :)

Svar: Skratt - så skönt att höra att det inte bara är jag som snålar med varmvatten & har en man som snålar med elen! Får väl lov att erkänna att jag också blivit mer sparsam med elen, men min man har inte blivit bättre med duschandet. Tar så mycket längre tid för honom & då har jag också långt hår! :)
Ida

2014-12-16 @ 08:58:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0