Dagens köksimprovisation!

Paul har jobbat galna timmar sista tiden - de har varit tvugna att flytta all datautrustning från en lokal till en annan & det är bara han som vet hur det ska göras. Tyckte att han förtjänade en liten belöning för allt slit, så när jag hittade bakplåtspapper i en kartong som jag raffsade igenom tidigare idag beslutade jag mig för att svänga ihop lite hallongrottor åt honom. Fast så där lättsvängt blev det inte... glömde nämligen bort (läs struntade i) bakregel nummer ett som mamma lärde mig redan när jag var en tvärhand hög: plocka fram alla ingredienser INNAN du börjar baka. Får väl skylla på att det kändes som en självklarhet att ha allt hemma till något så vansinnigt enkelt som just hallongrottor, men så stod jag där med smöret upphackat & strösockret påslaget & bara "Jaha... bakpulvret slängde jag ju i flytten". Fast skam den som ger sig! Tåtade först ner lite potatismjöl för att få det hela åtminstone lite mindre bastant. Sen kom jag på att farmor skickat hjorthornssalt åt mig för att jag ska kunna baka drömmar - så jag googlade & enligt internet går det utmärkt att använda som substitut för bakpulver bara det att mängden får halveras. Sagt & gjort!
Har ingen aning om hur de smakar, men de ser ju i alla fall inte helt oätbara ut! Sen har jag kommit på första saken som jag verkligen saknar från gamla huset... en ugn där det går att välja Celcius istället för Fahrenheit. Det alternativet finns icke med ugnen här i huset & det gör det hemskt mycket meckigare att baka. Har nämligen väldigt dålig koll på vad ett visst gradantal i C blir i F så där på rak arm. Helt klart ett i-landsproblem dock, så det är väl bara att vänja sig tills den dag tomten kommer med en ny fin ugn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0