Triumf!

Paul & jag har mycket gemensamt, men en sak har varit en konstant stöttesten under våra 6 år tillsammans. Paul tycker att obehandlat trä är närmast heligt & sen spelar det ingen roll om det egentligen inte är obehandlat utan färgat brunt, det ska vara som det är. Jag däremot är hemskt oförtjust i "trärent" & rent allergisk mot trä som lackats någon gång i tidernas begynnelse & nu sitter på ett tjockt lager gulnad lack. Fast någonstans under stugrenoveringens gång började Paul vackla lite i sin övertygelse - det var som att se ett gigantiskt mentalt skepp försiktigt lägga om rodret någon grad & börja gnissla sig mot en helomvändning. Det var alltså bara att hålla tummarna & be till gudarna av allt vackert, vitt & skandinaviskt att människan en dag till fullo skulle inse att brunt inne = deppigt sinne. Idag hände det. Vi åkte till en fantastisk träbutik i en närliggande stad för att titta på oljebehandling till våra golv (bara det är en vinst i sig, här häller de i regel ut tjockflytande plast som får stelna till ett lager som för tid & evighet sedan läcker ut lättflyktiga organiska föreningar - fast när Paul läste att Google använder sig av olja på alla sina golv var bytet i hamn). Fanns en massa färgtoner att välja bland & jag stod där & hoppades febrilt på att vi inte skulle ligga för långt ifrån varandra på skalan när Paul bara "Men du, femprocentig vitt hade väl varit fint?". Jag höll på att svimma på fläcken av förvåning/glädje/tacksamhet till vvs-gudarna men fick väl tillslut fram att just den kulören var min favorit. 
Nu är vi inte helt i hamn ännu, mannen i affären ville inte sälja oljan till oss innan vi testat en liten fläck först. Den kostar ju en del den här oljan, så han sa att han hade känt sig hemsk om vi lagt ut ett par hundra dollar på en produkt vi inte gillat - så han gav oss en liten testflaska & femtiotre informationsblad & sa att vi var välkomna tillbaka när vi var helt säkra på att vi gillade produkten/kulören. Den typen av customer service som får Paul på allra bästa humör & som passar oss rätt fint eftersom vi fortfarande har lite golvslip kvar att ta oss igenom. Anywho, bara att knata ut med denna lilla flaska vitolja fick min puls att rusa av glädje. Äntligen känns det som det vackra, ljusa, hem jag drömmer om endast är lite tid & jobb bort - den bruna kvarnsten runt halsen är puts väck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0