Mål för året - vecka 30 av 52...

Första augusti, födelsedags- samt bröllopsdagsmånad & så blir Tor 8 månader, & jag känner att jag måste börja få lite saker gjort i mitt liv. Det blir nämligen lite väl många dagar då jag mest fungerar som kudde åt Tor & även om det ju är mysigt så blir jag frustrerad när jag ser att allt liksom bara står & stampar. Så fastän att mer än halva året gått tänker jag att jag ska sätta lite mål som jag ska börja jobba mot...

 

1. Bli mer välorganiserad. Vi har rätt dåligt med förvaring här i huset, vilket är ett problem eftersom vi också sitter på tuuusen prylar. Blir lätt att jag bara trycker in saker & ting i skåpen & stänger dörren SNABBT. Detta vill jag få ändring på. Köket är första anhalt!

Mardrömmen för folk med OCD...
 

2. Bygg klart & inred Tors rum. I nuläget sover ju Tor i vårt rum, men så kan vi inte ha det i all evighet & jag vill ha någonstans att ställa alla hans fina saker - inte bara förvara dem i en mörk garderob som vi gör nu. Nu måste vi alltså få upp mer gipsväggar!

3. Flytta vårt sovrum till övervåningen. Ska Tor sova på övervåningen måste vi ju också sova där, så vi måste fixa i ordning ett fungerande sovrum till oss. I nuläget lutar det väl åt att vi väljer gästrummet. Det större sovrummet är KAOS...

4. Möblera om på nedervåningen så att vi får ett fungerande TV-rum samt matsal. I nuläget samsas vardagsrumsmöbler med matsalsmöbler i någon form av märklig kompott.

5. Fixa en trädgård för nästa års grönsaker. Det här året känns det ju som om det mest kommer bli tomater & kryddor i de pallkragar vi redan byggt, men nästa år vill jag ha massa mer grönsaker & jag vill att allt ska vara ready to GO när våren kommer. Behöver bygga minst fyra lådor för lök, salad, mangold, pumpor & massa mer tomater - har dille på tomater!

Fyra sorters körsbärstomater - Sweet 100, Sweet Olive, Black Cherry & Yellow Pear.
 

6. Städa ur & reparera vårt trädgårdsskjul. I nuläget har vi mest bara knölat in saker & ting huller om buller & så är golvet sönder, vill lägga nytt golv & skjutsa allt bråte till tippen. Ja & så måste vi sätta in en ny dörr, den vi har nu hänger på sista gångjärnet.

7. Rensa! Vi har på tok för mycket saker eftersom en viss man (hostPaul) inte kan skiljas från pryttel. Nu är målet att, oavsett om det kräver tjat, mutor eller våld, bli av med minst 10 saker varje månad som vi ger till välgörenhet.

8. Fyll frysen med närodlad mat inför vintern. Vi har ju så många bönder i närområdet & så mycket fantastisk mat, vill ha ett lager av det att njuta av under vintern istället för att behöva kuska iväg till affären i tid & otid & köpa mat från Californien.

Majs - en sommarfavorit! Ju färskare desto bättre, så fort majsen är plockad omvandlas sockret i majskornen sakta till stärkelse & ju mer stärkelse desto mindre gott är det. Fast fryser du majsen stoppas processen!
 

9. Laga minst ett nytt recept i veckan. Jag får ju erkänna att det här med att få en baby inte direkt gör under för kreativiteten i köket, blir lätt att jag lagar sånt som är snabbt & som inte går att misslyckas med. Hej tacos!   

10. Börja klättra igen. Som sagt, vi bor ju så nära gymmet, vi har all utrustning, det är Pauls mesta favorithobby genom tiderna & jag MÅSTE börja bygga muskler. Can you say win win situation?!

11. Börja virka igen. Saknar min virkning & vill börja tåta ihop nya projekt. Kanske inte ett i veckan, men ett i månaden känns väl som om det skulle kunna vara rimligt!

12. Börja måla igen. Samma här, saknar mina copic pennor. Har ett litet projekt & ett stort som jag vill avsluta - en målning åt Tor & en liten bilderbok för barn. 


Kommentarer
Postat av: Camilla

Det är skönt att komma till insikt och göra en lista över hur ens mål är. Sikta mot stjärnorna men i verkligheten kommer man till trädets första grenar som man når, så är det här hemma iaf. Ribban har sänkts avsevärte och man vet begränsningarna men det är bra att veta det innan ett projekt startas.

Och du, du är den bästa mamman till Tor. Han kommer göra illa sig maaaassor av gånger, vissa olyckor kan man hindra, vissa inte. Jonis körde Ville i lära gå vagnen när han var liten och i en sväng så trillade han ur och började blöda ur munnen och fick fläskläpp, jag däremot har klippt barnen i fingrarna när naglarna skulle klippas 🙈

Världens största kram till den bästa mamman ❤️

Svar: Tack fina du! Det där ordspråket ska jag ta till mig. Har så svårt för att våga satsa på saker & ting för jag avskyr tanken på att jag kanske inte kommer att lyckas klara av det, men jag ska försöka bli bättre på att tänka att det kanske inte gör så mycket om saker & ting inte går vägen alla gånger. Bara jag försöker så är det ju värt något det med!
Usch, Paul klippte Tor i fingret när han var liten baby - vilket trauma för alla inblandade!

KRAM!
Ida

2015-08-02 @ 09:06:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0