Det här med amningshormoner...

Det har blivit väldigt mycket bloggläsande sen Tor kom - lätt sätt att fördriva tiden på när han ammar & jag inte kan göra så mycket annat. En av de bloggar som jag uppskattat mest, under sen graviditet samt efter att Tor fötts, är Cissi Wallins blogg på mama. Hon skriver om högt & lågt & skräder inte orden, en rakhet som jag upplever som befriande. Har så mycket upprörda, uppdämda, känslor inom mig när det kommer till graviditeter & barnafödande som jag inte riktigt får utlopp för i mitt vardagliga liv (Paul lyssnar naturligtvis, men jag saknar andra kvinnor att prata öppet med) - så det är skönt när någon vågar röra om i grytan & prata om sånt där som du inte ska prata om. Idag brann det till rejält på Cissis blogg över ämnet "sex under småbarnstiden". Föga förvånande var det något som folk hade väldigt starka känslor kring. För mig var det så skönt att läsa kommentarerna & höra att andra småbarnsmammor upplever det som om de liksom är mättade på fysisk kontakt i & med allt ammande & runtbärande på sina små. Har känt mig som en så dålig partner, mamma/kattmamma som ibland bara kör Paul & Tor på porten, säger "ÅK & HANDLA LÄNGE" - allt för att få stänga in mig helt ensam i badrummet (med ledsen Digby på utsidan) tills allt varmvatten är slut. Klart att jag behövde egentid innan Tor kom, men nu kan jag verkligen NJUTA helt besinningslöst av att inte behöva ha något som helst att göra med någon annan levande varelse än mig själv. Har funderat mycket varför jag känner just så - skräcken har väl varit att jag inte är kapabel till kärlek på samma sätt som innan - men efter Cissis inlägg & de efterföljande kommentarerna har jag börjat förstå att de här känslorna nog är rätt hormonstyrda. Så återigen, varför fick vi inget information om det här under vår föräldrakurs?! Suck. Jaja, nu gäller det att hålla det här i åtanke framöver, & inte klanka ner på mig själv de gånger jag vill deportera samtliga övriga familjemedlemmar till Långbortistan. De har inte gjort något fel, men det har inte heller jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0