Immigrationsidioti...

Jag hade ju ljugit om jag påstått något annat än att allt samröre så här lång med kanadas immigration (CIC) har SUGIT. Antalet timmar jag spenderat på ansökningar, stressen jag känt, pengarna vi plöjt ner, ovissheten... Det har varit (& är fortfarande) väldigt tufft. MEN. Även i mörkret finns det ljus! För helt plötsligt har jag fått användning för alla timmar jag tillbringat med CIC-dokument. Visar sig nämligen att den dokumentation som Kanada kräver av flyktingar inte är alltför olik den de kräver för vanliga immigranter. Så medan alla andra verkar smått överväldigade när det kommer till CICs material känner jag mig rätt hemma & har redan ett system för hur vi ska ta oss igenom all dokumentation. Så medan det väl aldrig är superkul att arbeta sig igenom instruktionsguider på 120 sidor & ett tio-tal dokument med tillhörande kompleterande information så känns det helt görbart. Åtminstone från vår sida av saken, sen är det ju en helt annan femma när det kommer till informationen som Kanada kräver att flyktingarna ska tillhandahålla. På riktigt kräver de tex att flyktingarna ska skicka in 6 nytagna immigrationsfoton som måste följa en speciell mall... Eh, om man bor i ett flyktingläger känns det som om det kan vara lite småsvårt att få till den typen av dokumentation. Eller den här, kopior på allt från födelsedokument till yrkesdiplom. Jo för flyktingarna har säkert sett till att ta med sig både dokumentskåp & egen scanner/printer så att de kan få ihop alla papper i en handvändning. Byråkrati-idioti.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0