Garden 2016...

Jämfört med förra vintern har vi haft det närmast tropiskt det här året. Visst, ett par smällkalla dagar har det varit men mestadels har temperaturen hängt kring nollan & nu när solen har börjat kika fram igen var jag nyfiken på vad som händer i trädgården. Har nämligen storslagna planer det här året, så för en gångs skull vill jag vara ute i god tid. Visar sig att det redan växer där ute...
Liljor som är en kvarleva från någon föredetta husägare. Vet inte riktigt vad jag känner för dem. De är ju fina när de blommar, men resten av sommaren ser de rätt deppiga ut & gör inget vettigt förrutom att skugga precis allt annat som växer kring dem. Nej, då är jag mycket mer förtjust i de här små knopparna!
Det ser ju inte mycket ut nu, men sedum har jättevackra blommor & verkar i princip vara omöjligt att ta död på. Det gillar vi! I nuläget har jag fyra plantor i rabatten på framsidan av huset, kombinerat med lika många plantor "lammöron". Så vårens trädgårdsplan involverar att dela upp dem & sprida ut dem - arbetar nämligen mot den här målbilden.
 
& så den stora trädgårdsöverraskningen. Tog en sväng förbi våra tomatbäddar som vi installerade förra sommaren & hittade detta...
Ärtskott! Knölade nämligen ner ett par ärtor mot slutet av sommaren mest på skoj & när frosten kom ryckte jag upp allt & hackade ner i jorden för att tillföra lite mer kväve. Nu verkar det som om ett helt gäng av de kvarvarande ärtorna bestämt sig för lite volontärarbete - tänk om allt trädgårdsarbete hade kunnat vara så enkelt! Anyway, har precis räknat på frostdatum & kommit fram till att vi nu befinner oss 11 veckor från det magiska datumet. Den här helgen kommer med andra ord att användas för att starta projekt Trädgård 2016!

Kommentarer
Postat av: Jo

Åh vad kul! Gjorde min försådd förra veckan och det har redan börjat komma upp! Är så kul att det går så fort. Jag ser fram emot uppdateringar =)

Svar: Oh, vad har du sått i år?! Nu blev det naturligtvis världens snöstorm här så fort jag hade publicerat trädgårdsinlägget - så luften gick lite ur mig. Men till helgen hoppas jag i alla fall få ner mina planer i min trädgårdsbok. Ett steg i rätt riktning!
Ida

2016-02-24 @ 07:27:45
Postat av: Jo

Åh så typiskt.
Jag har satt tomater, basilika, tagetes, persilja och mynta. Måste köpa lite fler krukor tror jag =)

Svar: Oh, bra med persilja! Satte en planta förra året & det var alldeles för lite, det här året blir det typ minst en bädd bara med persilja så att jag kan frysa in för vintern!
Ida

2016-02-26 @ 08:10:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0