Potatismos-muffins!

Ni som läst här ett tag har nog snappat upp att jag hatar att kasta mat - HATAR. Det är alltså lite av en utmaning för psyket att utfodra 1-2 småttingar... Tor & Daisys matsamvete är nämligen helt uselt utvecklat. Längtar tills kycklingarna flyttar in så att jag kan sopa ner alla rester i en hink & gå ut & ge dem till en mer tacksam crowd! I vilket fall, satt på en bytta överblivet potatismos (hemmagjort) & kunde liksom inte med att kasta ut det. Vet dock av erfarenhet att färskt potatismos går så där med kottarna & restpotatismos inte alls. Så jag klurade & kom fram till den här lösningen!
Potatismos-muffins!
Rörde bara ihop moset med ett ägg & lite ricotta tills jag fick en jämn smet, klickade ner i minimuffinsformar & la på en liten bit västerbottensost (tack farmor!). In i ugnen på 200C tills de var gyllenbruna & sen var det klart - superenkelt & väldigt gott, tyckte i alla fall jag. Kritikerna sover fortfarande, så vi får se hur väl experimentet faller ut när de vaknar till igen...

Kommentarer
Postat av: Camilla

Min pappa gjorde potatisplättar av överblivet mos. Ägg och mjöl och sedan klickar ut i stekpannan och steker på båda sidorna. Till det serverades det lingonsylt och om man vill kan man ha bacon till. Det går även att "gömma" riven morot i 😉

Svar: Oh, det låter lite som de potatiskakor vi fick i skolan - serverades också med lingonsylt till. Minns att jag tyckte att det var supergott, måste nog testa att göra det någon dag!
Ida

2016-02-25 @ 19:54:13
URL: http://fruek.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0