Uppdatering på vår Syriska familj...

Idag fick vi äntligen till en träff med vår Syriska familj. Har inte känts som en bra idé att träffa dem innan vi var helt friska, så vi fick vänta ut Pauls antibiotika-kur. Men idag så! Jag tog med äppelpaj som jag bakat med vegansmör (visste ni att vanlig smör silas genom gelatin = gris i smöret?) & Paul hade med sig ett arabiskt "stick on" keyboard till deras dator. Jättetrevligt besök & även om vi var tvugna att använda tolk så var jag otroligt imponerad av hur mycket engelska de lärt sig på bara en månad. Från att kunna ett enda ord (thanks) till att lite haltande kunna prata om enkla vardagssaker. Inte illa med tanke på hur mycket annat de varit tvugna att hantera under den här månaden! Överlag har de alla etablerat sig över förväntan, bara minsta pojken som har lite svårt med sin dagisplats - fröknarna vill nämligen att barnen ska leka ute varje dag & han är rädd för snön... Kan ju tycka att de hade kunnat låta honom leka inne åtminstone så här i början. Visst, förr eller senare måste han ju vänja sig (inte så mycket att välja på när ens nya hemland är Kanada) men lite förståelse medan situationen fortfarande är ny hade inte skadat...

Kommentarer
Postat av: Jo

Menar du hallalsmör? För vanligt smör är ju inte veganskt främst för att det är gjort av mjölk.

Svar: Hade affären haft hallalsmör hade jag köpt det, men det fanns inte. Så jag körde på vegansmör för att vara på den säkra sidan - tror inte att allt smör filtreras genom gelatin, men vill liksom inte chansa.
Ida

2016-02-08 @ 22:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0