Blueberries!

Alltså, det här hade jag ju aldrig gjort hemma i Sverige, men eftersom jag inte vet något ställe här där det växer blåbär (eller jo, ett ställe, men det ligger 4 timmar bort så det känns lite långt) så får vi helt enkelt odla dem själva. Vi bestämde oss för att börja med fyra plantor men det är bara nog för  två personer att äta färska bär, så går det här vägen (dvs vi lyckas skydda dem från ekorrarna) kommer vi att investera i fler plantor. Redan åtta gör att vi kan frysa in samt baka med dem, så jag tänker att vi satsar på en 10-12 plantor totalt.
Vi har fyllt boxen med tallkompost, sand & torv & herregud så välpackad torven kom! Balen var så kompakt att det tog oss två timmar att gräva ut allt igårkväll efter att Tor somnat, så vi fick jobba i mörkret med bara en liten lampa uppmonterad på staketet som ledljus. Grannarna måste ju undra om vi är lite knäppa... Men men, vill vi få något gjort nu för tiden är det bara att anpassa sig till Tors sovschema. Anyway, tillbaka till blåbären - plantan längst bort i bild är en "Duke blueberry" & de kan bli upp mot 180 cm höga. Är inte det HELT VANSINNIGT? Jag menar, det är nästan 20 cm högre än vad jag är & jag vet inte, men jag känner att det då mer känns som ett litet TRÄD än som ett ris... Ytterligare ett exempel på att everything is bigger in North America!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0