Couscous sallad & utmaning...

Vi har haft värmebölja i en mindre evighet nu & jag försöker laga så lite mat inne i köket som det bara går. Vi har ju ingen AC så det blir omöjligt hett inne i huset om jag sätter på ugnen mitt på dagen. Det blir därför väldigt mycket BBQ & så försöker jag kompletera med lite goda sallader. Älskar couscous & tycker att det här receptet känns som ett väldigt fräscht kallt alternativ.
Väldigt enkelt - bara blanda 2.5 dl kokt couscous med en finhackad stor tomat, 2.5 dl finhackad gurka, hackad salladslök (jag tar inte så mycket eftersom Tor inte är så förtjust i lök), massa persilja & 2.5 dl kikärter. Rör ihop en dressing på 2 msk olivolja, 3 msk citron juice, pressad vitlök, 2 tsk färsk mint (eller 1 tsk torr), 0.5 tsk peppar & 0.5 tsk salt. Perfekt att ta med på picnic, i lunchlådan eller om man ska på knytkalas!
 
& det här receptet får bli kick off på den 21-dagars utmaning som jag antagit. Tor & jag följer nämligen en vlog som handlar om en familj som bor i North Carolina & som strävar efter att odla så mycket de kan av sin egen mat. De har nu startat en utmaning som går ut på att man under tre veckor ska laga så mycket som möjligt från saker man själv odlat. Nu ligger vi ju inte på samma magnitud som de gör, de har liksom liiite mer råvaror att välja på men strunt samma - det viktigaste här känner jag är att äta så lokalt som det bara går. Allra helst då från sin egen trädgård men i annat fall åtminstone från närområdet. Så couscous salladen... check på egen vitlök, lök, persilja & mint!
Save
Save
Save
Save

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0