Trädgårdsbokslut för 2016...

Ute faller det för första gången riktig tjock snö som lägger sig, så det känns som att det är dags att lägga trädgårdsåret 2016 till handlingarna med ett litet bokslut. Trumvirvel... totalt har vi skördat 64.5kg grönsaker det här året - inte illa för att vara vårt första år med nya pallkragar! Vi har plockat mer än 30 kilo pumpor, nästan 18kg tomater & snudd på tre kilo blomkål...
Samt en massa kryddor, gurka, rädisor, mangold, bönor & massa annat. Så - vad är planen för 2017? Dels hoppas jag på lite mer bär. Vi har planterat fyra blåbärsbuskar, två lingonplantor, massa smultron & hallon samt fyra vinbärsbuskar & ett körsbärsträd så jag tycker att vi borde få lite bättre resultat än vad vi fick det här året. Femton gram bär kändes nämligen lite magert. Sen ska vi lägga till ytterligare fem pallkragar & förhoppningsvis även plantera: ett persikoträd (vackraste blommorna på jorden), minst ett äppelträd, mer vinbär, kiwi & vildvin. Um, & så ska jag plantera en sjuhelsikes massa kål - både blomkål & grönkål står på listan. Inte för att blomkålen gav någon jätteutdelning eller för att jag gillar grönkål (äter hellre karton, fy farao vad trist) men för att hönsen ÄLSKAR det. Nu när det är snö ute & inget grönt växer i trädgården hade det varit perfekt med en massa kål att plocka som ett litet treat för att muntra upp tjejerna. Så här långt verkar de nämligen tycka att vintern suger rätt rejält...

Kommentarer
Postat av: Jo

Wow! Bra jobbat!!! Så himla kul att ni har kunnat få ihop så mycket själva. Har du frysen full också av egenodlat eller är det sånt du köpt på farmers market? Eller både och?

Svar: Tack tack! Frysen är en mix av egenodlat & farmers markets. Har tex köpt en massa äpplen som jag fryst ner som äppelmos. Men jag jobbar på att vi ska bli mer självförsörjande - högst på önskelistan för nästa år står just äppelträd. Sen tar det ju ett par år tills vi får frukt, men det ska bli himla härligt att få ner dem i jorden så att den processen har påbörjats!
Ida

2016-11-24 @ 15:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0