60 liter tomater...

Jess & jag har blivit ett så himla bra matlagningsteam. Idag möttes vi upp klockan 10 på morgonen & svängde ihop 60 liter egenkonserverade hackade tomater. Check på att ha alla tomater klara för vinterns grytor!
& nu kanske någon bara "Men... är det verkligen lönt allt jobb?". Så här tänker vi - prismässigt ligger våra tomater lite lägre än affärens, men det som känns vikitgare är att vi vet vart tomaterna kommer ifrån (lokala bönder) & att de inte packas i konservburkar som är fodrade med BPA plast. Vet inte hur konservburkarna tillverkas i Sverige, men här har vi precis haft ett stort BPA larm & fabrikanterna har lovat att kaaanske fixa burkarna någon gång 2017. Så - vi får lägga ner lite arbete, men det är det värt för det känns så mycket bättre att ha ett helt plastgiftfritt förråd av tomater i skafferiet. Näst på agendan blir att göra egen salsa!

Kommentarer
Postat av: Trillingnöten

Wow! Imponerande!! Dessutom ska man vara försiktig med tomatsås i burk eftersom tomater är acidic (vad det nu heter på svenska!) och kan fräta på burkar som då avlossar gud vet vad!
Och inte bara det! Visst känns det lite extra kul att laga mat med er egen tomatsås?!

Svar: Bleh... konserver känns ju verkligen så där. Jag har börjat följa ditt exempel med att koka egna bönor & det är ju inte alls så meckigt som jag föreställt mig + att det känns så bra att slippa dra hem en massa burkar.
& absolut, det känns så mycket roligare att laga mat med råvaror som man på något sätt jobbat fram själv! Måste bara få ändan ur & börja baka eget bröd - så om du har ett bra recept så får du gära dela!
Ida

2016-09-04 @ 13:50:52
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Alex

Gud vad härligt! Skulle ÄLSKA att ha ett skafferi fullt med sådant. Underbart

Svar: Känner mig så där Lilla Huset på Prärien rik när jag får stoppa in den här typen av mat i mina gömmor! Idag frös jag också ner över ett kilo pumpapuré från våra egna pumpor - det kändes SÅ härligt!
Hur är det med er förresten? Hoppas illamåendet gått över!
Ida

2016-09-04 @ 21:03:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0