Getting rid of shit...

Okay, idag klockan 1 kommer fotografen som ska fixa alla kort på Pauls föräldrars hus & det ska bli så SKÖNT att ha det här projektet avklarat. De senaste dagarna har nämligen varit helt vansinniga. Jobbade 14 timmar i onsdags & 12 timmar igår, så idag värker kroppen & jag är helt slut i huvudet. Stackars Tor har gått runt på youtube & chokladkaksmutor - så idag ska vi bara hänga med varandra här hemma, kramas & baka muffins.
 
Men alltså... vi måste prata lite om det här med att kasta vs spara saker. Jag brukade ha så svårt att kasta saker när jag växte upp/som ung vuxen. Allt var "viktigt" & jag kunde motivera varför jag behöll typ varje vykort jag någonsin fått. Sen flyttade jag till Kanada med hela mitt liv i två resväskor & det var en så himla frigörande upplevelse: för första gången upplevde jag en känsla av att saker tynger ner en & en frihet i att inte sitta på fem olika typer av serviser. Idag har jag ju betydligt fler saker än vad som ryms i två väskor, men jag försöker att tänka till om jag behöver något eller inte & jag rensar även kontinuerligt. Paul är däremot helt hopplös & efter att ha tillbringat de senaste dagarna hos hans föräldrar förstår jag varför. Har man växt upp med föräldrar som håller fast vid ALLT har man ju aldrig lärt sig att rensa. Så, nu måste det bli ändring på våra rutiner här hemma. Paul måste ta tag i gammalt bråte & inte bara köra ner det i källaren på obestämd tid. Dels för att jag vill ha ett hem med funktionella prylar som vi alla tycker om, men även för att jag känner att vi från tidig ålder måste lära Tor att det är OK att inte spara på precis allt. För kontrasten mellan ett hem där man kontinuerligt städar & rensar är verkligen milsvid till vad vi har haft att göra med de senaste dagarna. Nu har jag inget förefoto, men när jag började rensa på Pauls mammas kontor i onsdags var det fyllt till brädden med prylar. Alltså, det var så mycket saker där inne att Pauls syster utropade "Oj, finns det ett fönster i hörnet?!" när hon kom in där igår eftermiddag:
Vet inte hur många hundra kilon vi bar ut från rummet - men när vi tillslut tömt det var fönstren täckta av döda insekter & golven var fulla av muslort. Går ju inte att städa när alla saker är i vägen... Så jag moppade alla golven, torkade av dammet från alla lister, spacklade alla hål i väggarna & målade om från trött gult till "kitten white". Det här skåpet... när jag började var det GRÅTT. Men efter att jag skrubbat med magic eraser (finns det i Sverige? Det är det BÄSTA som finns när det kommer till att få bort envis smuts) samt två vändor med fönsterputs visade det sig att det var vitt...
Baxade in mitt skrivbord, dekorerade med Tors lampor & fårskinn & "snattade" lite andra dekorationer från resten av huset & helt plötsligt var det ett helt nytt rum! De två kvinnor som varit anställda för att hjälpa till att packa & styla Pauls föräldrars hem i princip grät av glädje när de kom tillbaka igårkväll för att se hur långt jag hunnit i processen. De har nämligen varit helt överväldigade av det här projektet & var oroliga för att de för första gången någonsin inte skulle klara av att leverera i tid. Så, mycket hårt jobb från nästan alla inblandade - men vi fixade det! Nu är det bara att vänta på att se hur snabbt huset säljer...

Kommentarer
Postat av: Jo

Bra jobbat! Ser jättefint ut =) Snacka om att jag skulle känna en sådan äckelkänsla om jag hittade årsgammal muslort i mitt hem, kommer ha det i åtanke resten av mitt liv för att se till att det aldrig blir så mycket saker.

Kram!

Svar: Alltså Jo, vi måste skypa till veckan - har du tid på tisdag eller onsdag? Vi lyfter mot Sverige på torsdag...
Ida

2017-01-27 @ 18:23:21
Postat av: Camilla

Alltså! Jag är grymt imponerad över det jobb och all tid ni har lagt ner för att hjälpa Pauls föräldrar och resultatet blev jättefint!

Jag har varit dålig på att slänga saker men blivit bättre med åren. När jag var yngre sparade jag på mycket konstiga saker men de har jag slängt på äldre dagar.

Kram

Svar: Tack! Mäklaren samt kvinnorna som hjälpte till att packa & styla sa att de aldrig sett en familj som slutit upp kring föräldrarna/svärföräldrarna på samma sätt innan, så det kändes fint! Men det är skönt att ha det här första steget avklarat, sen får vi ta "tömma huset för flytt" när vi kommer tillbaka från Sverige. Ge mig styrka...
& jag tror att barn & ungdommar ofta har svårt att göra sig av med saker mest för att de har svårt med förändringar. Har blivit bättre & bättre på det här genom åren, även om jag kan önska att jag vore ännu bättre på att rensa! Kram
Ida

2017-01-28 @ 21:24:04
Postat av: Jo

Båda dagarna går bra! Vi kan säga tisdag kl 19?

Svar: Eik, tisdag går inte längre - men nu kan jag på måndag eller onsdag. Hoppas det fungerar för dig!
Ida

2017-01-29 @ 10:24:44
Postat av: Jo

Då kör vi onsdag =)

2017-01-31 @ 07:46:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0