Mullbär & sylt-orgie!

Jag vet inte riktigt vad som flugit i mig, men jag är på någotslags galet sylt-tåg. Det ENDA jag vill göra är typ att fylla på burk på burk med hemgjord sylt. Började med en jordgubbs & rosmarinsylt & fortsatte sen glatt med världens sats med mullbärs & rabarbersylt.
19 burkar totalt! Nååågot mer än årsförbrukningen i familjen Chvostek... vi äter nämligen i princip enbart sylt till scones. Så jag gav mig ut på en liten sylt-förmedlar vända runt kvarteret & lyckades på så sätt få bort ungefär hälften. Fast när jag var hos mina grannar Matt & Galya så kontrade de omedelbart min gåva med ett erbjudande om att plocka obegränsat med röda vinbär... Vilket jag ju naturligtvis måste följa upp så att jag kan göra lite vinbärssylt också. Darn! Um, & grannarna på andra sidan gatan vill att jag ska plocka mer mullbär eftersom deras träd ser ut så här...
Alltså så sjukt mycket bär! Grenarna hänger nästan nere vid marken för att de är så tunga... Finns mullbär förresten i Sverige? Självklart inte i norrland då, men jag tänker att de säkert hade kunnat växa i södra Sverige. Nej, nu måste jag sluta blogga & springa iväg & kolla hur det går med nästa bärkok - den här gången blir det jordgubbsmarmelad!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men guuud så gott!! Underbart i höst sen... avis!!
Mullbär växer hos mina föräldrar i Småland.

Svar: Åh vad roligt att höra att de växer i sverige, då har jag lärt mig något nytt! Kändes som om de måste överleva vintern nere i södra sverige om de fixar vintern här. Något favoritrecept?!
Ida

2017-07-07 @ 10:52:57
Postat av: Alex

gud vad härligt! jag har aldrig sett mullbär i Sverige, men smakade för första gången i år här i Grekland. Gott!

Svar: Det är ju bara helt fantastiskt med alla bär! Sen tror jag att vår grannes träd (liksom i princip alla träd här i Kanada) är en "white mulberry" istället för en "red" som är naturligt förekommande här. Tydligen ska den röda smaka så mycket bättre än den vita som i ärlighetens namn inte smakar så där supermycket om man äter bären färska. Men som sylt & i tex paj fungerar de super!
Ida

2017-07-07 @ 19:37:11
Postat av: Music

http://0daymusic.org/

Hola! I've been reading your blog for a long time now and finally
got the courage to go ahead and give you a shout out from New Caney Texas!
Just wanted to tell you keep up the fantastic work!

Svar: Thank you!
Ida

2017-08-16 @ 11:39:44
URL: http://0daymusic.org/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0