Snowday and peanut butter...

Eftersom vi fick en oväntad snowday (jo för när det är mitt i mars räkar i alla fall jag snöstormar som gör att alla som kan jobbar hemma som oväntade) blev det baka av. Snowdays kräver liksom både kakor & varm choklad. Hade Paul fått välja helt fritt bland världens alla kakrecept så hade han i princip alltid landat på kombinationen havrekakor med jordnötssmör & choklad... men nu får han inte välja fritt. Så blir det när man är en köksidiot - man får nöja sig med det som bjuds & jag känner att både jordnötssmör & choklad är lite väl mycket. Så det blev en version med russin istället, kändes mer OK från ett "saker jag matar mitt barn med" perspektiv.
& alltså det här med jordnötssmör... känner en sån hatkärlek för denna produkt. Kärlek för att Paul tycker om det så otroligt mycket. Gör vad som helst med jordnötssmör & han beter sig som om man precis gett honom världens mest fantastiska present. Så det är tacksamt på det viset. Vad jag INTE gillar är hur det här väldigt ofta framställs som världens mest fantastiska födoämne. Känner att det kanske lite mer är så att du får väldigt mycket kalorier för pengarna när du köper jordnötssmör (här är det otroligt billigt även för jätteburkar) & att det är ett enkelt sätt att få i barn massor av kalorier till en billig peng om man kanske inte har det så bra ställt. Därav klassikern PB&J i lunchlådan... & när jag tänker på hur många barn som i princip vuxit upp på vitt bröd & jordnötssmör så kan jag känna en sån ångest över att Tor någon dag kommer att sitta i en skolcafeteria med en liten lunchlåda. Det var väl inte så att maten vi fick i skolmatsalen alltid var den bästa (urk för pölsa & torsk med vit sås), men det känns ju ändå så mycket bättre från ett föräldraperspektiv att alla barn får samma mat & samma näringsmässiga förutsättningar åtmistone en gång per dag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0