Uppdatering på sirapsfronten...

Jag måste ju uppdatera på lönnsirapsfronten! Första dagarna höll sig temperaturen envist under nollan & inget hände - jag höll på att dö av otålighet. Sprang fram & tillbaka till hinkarna som en OCDig 5-åring på julafton & så blev det äääntligen lite varmt i luften...
& det var ju inte så att det RANN sav ur träden, men ändå ett stadigt droppande. Åh så till mig jag blev!
Hitintills har vi tappat 1.5l var från valnöten & lönnen. Vilket kanske låter mycket, men då ska det kokas ner rätt rejält. För 1 liter sirap behövs nämligen 40 liter sav... så jag inser ju att vi inte kommer att komma upp i någon jätteproduktion, men det spelar inte så stor roll. Om vi bara kan få en liten burk hemmagjord sirap är jag nöjd! Nu ska det bli kallt igen i ett par dagar, men jag hoppas på ett första "nerkok" till nästa helg...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0