Egg bound...

Herregud så stressad jag varit det senaste dygnet. Igår kring lunch gick jag ut för att ge hönsen deras afternoon snack & såg genast att Fan Girl inte mådde bra. Hon var helt uppburrad & såg ut som om hon försökte lägga ett ägg, bara att det inte kom något. Så jag tittade till henne en timme senare & hon kämpade fortfarande på. Inte bra. FG lägger nämligen alltid jättestora ägg (typ dubbelt så stora som alla andra) & det innebär att hon ligger i riskzonen för att bli "egg bound", alltså att ett ägg fastnar på vägen ut. Eftersom höns inte kan bajsa medan de lägger ett ägg är det här ett dödligt tillstånd, 48 timmar utan att ägget kommer ut & det är sayonara. Tick tock tick tock... Vid fem-snåret, när de andra hönsen fortfarande knallade runt helt glatt i trädgården, hade FG retirerat till sin nesting box & det var här jag började känna paniken flåsa i nacken. Min favorithöna får liksom inte gå & dö hon med det här året! Så här Paul kom hem vid halv sju möttes han av fru i blåa gummihandskar & en burk vaselin... låt oss dra en ridå över den scen som följde, men dessvärre förbättrade det inte FGs tillstånd så vi fick köra vidare på steg nummer två i min emergency plan. Så efter att vi fått Tor i säng kånkade vi in vår lilla sjukling & körde ner henne i vårt badkar. Varmt vatten gör nämligen så att de slappnar av & blir mjuka i musklerna = chans att ägget slinker ut. Alltså, mycket märkligt att sitta & bada en höna i mysbelysning... 
Nu resulterade dessvärre inte vår 40-minuters spa treatment i en lycklig höna från ett ägg-perspektiv sett, men däremot njöööt hon något helt hejdlöst av att ligga där som en liten fjädrig tepåse. & nästan ännu bättre, att bli fönad med hårtork. Tror på riktigt att jag aldrig sett en lyckligare höna. Eller valfritt levande väsen för den delen...
Men ägget kom alltså inte ut & när jag tittade till henne i vårt gästrum imorse var hon så himla hängig att jag på riktigt började fundera på avlivning. & nu kanske ni tänker, "men herregud, ta henne till veterinären då!!!" - men det går inte! Ingen tar emot hönor eftersom de räknas som livestock, inte husdjur, & alla veterinärer som jobbar heltid med höns gör det enbart i stora kommersiella sammanhang & vägrar se tamhöns för risken att dra med sig någon smitta till de stora flockarna. Men, vi hade jättetur - vid lunch idag klämde stackars Fan Girl ur sig inte ett ägg, men två. Kolla bara, inte undra på att hon mådde dåligt!
Till vänster är (som jag tror) orginalägget. Det kom ut utan innehål, så jag tror att det gick sönder inne i henne & stoppade upp processen. Ägget till höger är inget annat än gulan, vitan & det jättetunna membran som omger ägget innan själva skalet. Så fort allt det här var ute piggnade hon till & i skrivandets stund både äter & dricker hon igen & verkar överlag vara med igen på vad som händer. Känner mig otroligt lättad. Jag vet att många nog tänker "men hallå, det är bara en höna" men Fan Girl är verkligen MIN höna. Hon följer alltid med mig när jag är ute i trädgården, långt efter att de andra hönsen lesnat & så pratar hon med mig. Små kluckiga ljud med huvudet på sned... Hade saknat det så oerhört om hon inte klarat sig...
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Gud så skönt att det hela slutade bra! Hon får inte skrämmas så där!

Kram

Svar: Nej hon får ju inte det. Stresspåslaget när jag trodde att hon skulle dö & det inte gick att få tag på någon veterinär som ville ta sig ann henne. Tack gode gud för internet i sånna lägen alltså. Jag vet att man inte ska leka hobbydoktor/hobbyveterinär, men så himla skönt att kunna googla åtminstone tänkbara lösningar på problemet när man står där helt själv & på något sätt måste se till att fixa det hela!
Ida

2017-10-14 @ 08:08:09
Postat av: Gunilla

Jösses.. stackars lilla Fan Girl😢.. måste vara jättejobbigt att värpa såna monsterägg.Tur det slutade bra

Svar: Ja det kan ju inte vara ett dugg kul, som att föda en 6kg bebis varje dag... Men hon verkar tack & lov ha klarat krisen!
Ida

2017-10-14 @ 20:08:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0