Mer eller mindre misslyckade semlor...

Jag fick ett ryck igår & bara "Nu Tor, nu ska vi baka semlor!" & Tor som älskar att baka skrek av glädje fastän han inte hade någon som helst aning om vad det var vi skulle göra. Eftersom det här var spontanbak hade jag ingen mandelmassa hemma men vi hade mandlar så jag skållade & mixade min egen. Så himla enkelt - bara mandlar & socker samt lite vatten. Alltså, vilken uppenbarelse - en liten smaksensation - & det här kommer från någon som verkligen inte är någon mandelmassa fantast. Hemmagjord mandelmassa är med andra ord mitt allra bästa semmeltips!
Övriga tips kan jag hålla inne med för resten av baket blev ett fiasko... Jäst alltså, min eviga nemesis här i Kanada. Vet inte om det var för att min torrjäst var gammal (gick ut 2016, men man tager vad man haver) eller om jag hade för varm eller kall vätska men i vilket fall så jäste degen noll & intet & bullarna blev därför stenhårda, så där hårda att de kändes bisarrt tunga i relation till deras storlek... Suck. Men de såg i alla fall fina ut & med lite grädde & mandelmassa så gick de att äta trots allt - även om de inte direkt var café-kvalité...
Det är i sånna här lägen det är extra bra att ha en utlandsfödd 3-åring, för Tor som hade noll referensramar att förhålla sig till tyckte i alla fall att de var de bästa "semblor" han någonsin ätit...

Kommentarer
Postat av: Jo

Tips på goda semlor som inte kräver jäst men därmed inte är "traditionella": wienersemlor. Semlor på wienerbröd 😊

Svar: Jag har fått för mig att allt wienerbröd är svårt... har du bakat, är det lätt?
Ida

2018-02-14 @ 22:03:14
Postat av: Pauline Down Under

Tycker de ser jattefina ut. Tog mig evigheter att forsta mig pa detta med torrjast, men har last mig till att degspadet ska vara varmare med torrjast an med farskjast, runt 40 grader. Sedan dess har jag lyckats med mitt bakande.

Svar: De VAR fina - men som sagt stenhårda, mer år skorphållet! :) Men det luktade i alla fall gott i huset!
& så får jag försöka rota fram en termometer & ha bättre koll på degvätskan nästa gång. Höftade bara att temperaturen var rätt, så det är mycket möjligt att det var där det gick snett.
Ida

2018-02-15 @ 02:54:41
Postat av: Gunilla

Ser jättegoda ut iaf.. och det viktigaste är ju att Tor gillade dem😋

Svar: Ja, det är hemskt praktiskt med en okritisk publik! :D
Ida

2018-02-15 @ 16:03:18
Postat av: Jo

Har inte testat själv men här finns ett recept du kanske kan testa: http://www.jennysmatblogg.nu/2015/01/14/wienersemlor/

Svar: Okay... nästa år! :)
Ida

2018-02-16 @ 20:30:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0