Food for the mind and soul...

Vår trädgård LEVERERAR verkligen det här året & inte bara i form av sånt som vi äter men även i en hel massa feel good. Igår kom 8 stycken tjejer i åldern 11-14 år hit för att lära sig om urban farming (det är det hela deras sommarläger går ut på!). Eftersom jag är totalt ovan vid tjejer i den åldern (noll exposure sen jag själv var så gammal) kändes det lätt kaosartat de första 10 minuterna, men sen lugnade det ned sig lite & de ställde massa frågor, dog sötdöden över hönsen/katterna & Tor & åt glatt upp en hel sats zucchinimuffins. De var här lite drygt en timme med sina ledare & det var verkligen så himla roligt att få visa dem en trädgård som är så mycket mer än bara gräsmatta (hat på gräsmatta). Innan de åkte hem gav de mig ett kort & $100 som tack, blev helt golvad - hade verkligen inte väntat mig något alls utan var bara glad över att få undervisa lite & inspirera! Men det allra finaste var dock att två av tjejerna (de två som ställde de bästa frågorna & som jag verkligen bondade med även fastän de var här så kort stund) kom fram till mig precis innan de åkte & sa att de tyckte att jag var en fantastisk mamma som skapat ett så fint ställe för Tor att växa upp. Lip på den. Sen idag så levererade vi 5.5kg mat till harvest marketen & jag utmanade även ett lokalt företag att sponsra en veckas mat ($600) om jag kan skramla/odla ihop lika mycket mat som deras VD väger! Får se hur det går... Men jag tänker så här, även om jag misslyckas med det målet så spelar det inte så stor roll för varje grönsak & krydda jag samlar ihop gör ändå skillnad. 
Världens kisigaste bild på mig... men kolla skörden, inte så illa för ett par backyard farmers som dessutom också förser sina egna familjer med mat! Nu är planen att vi ska köpa en cykelkärra så att Tor & jag kan börja köra över våra grönsaker själva utan att behöva be om skjuts, i nuläget har vi nämligen alldeles för mycket mat för att vi ska kunna frakta runt allt på cykeln. Vilket vi naturligtvis måste fixa - more bike less car är nämligen huvudmantrat den här sommaren!

Kommentarer
Postat av: Gunilla Nardin

Kul utmaning! Hoppas inte vd:n väger sisådär ett par hundra kg bars☺️

Svar: Um... inte helt & hållet, men 95... o_O
Ida

2018-07-28 @ 00:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0