Spinach!

I början på maj bestämde jag mig för att försöka mig på att så spenat  & de senaste veckorna har vi därför kunnat njuta av vår alldeles första skörd av egenodlad babyspenat. Så gott! Men idag var det dags att säga tack & adjö eftersom det blivit för varmt för spenatplantorna & de började gå i blom. Så jag tillbringade kvällen med att rycka upp alla plantor, nypa av alla färska blad, förvälla dem & frysa ner dem inför vintern. 
Jobbade non-stop i ungefär 2 timmar & fick ihop... håll i er nu... 500g färdig spenat. Alltså, verkligen inga jättemängder. Nu är jag väldigt stolt över de här 500g i alla fall, men det är lite sjukt att tänka på hur mycket jobb som gick in i det här i förhållande dels till slutresultatet & dels till hur lite fryst spenat kostar i affären. Jag begriper ju att det är jättestor skillnad på vår lilla backyard farm & de stora jordbruk som fokuserar på just spenatodlingar, men ändå... lite tankeväckare där. Kommer garanterat att kännas helt OK att betala lite extra för närodlad spenat från små familjejordbruk framöver! Här där vi bor är nämligen de allra flesta bönder mennoniter & många av dem så strikta att de förbjuder både bilar & teknologi överlag. Så imponerande, tänk bara om vi alla var tvugna att försörja våra familjer utan moderna hjälpmedel... känns på riktigt helt svindlande efter kvällens lilla övning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0