March break...

Det har varit March break här den här veckan, så Tor har varit ledig från förskolan hela veckan & herregud vad det känns när man vant sig vid att få tre lediga förmiddagar/vecka! Känner redan ångesten krypa på inför sommaren, hjälp så mycket tid att slå ihjäl innan september... Men men, jag får försöka styra upp någon form av återkommande schema så att vi kan beta av de veckorna & sen hjälper det så klart att jag inte har mitt eget skolarbete att försöka hålla igång samtidigt. Kombinationen 100% tid med 3-åring samt analytisk förmåga... inte min bästa sport! Anyway... den här veckan har vi kört på massa playdates & så Tors nya favorit, biblioteket. Han har äntligen blivit jätteförtjust i böcker, så det är så kul att ta bussen (stort spänningsmoment om man är tre) dit & sen tillbringa ett par timmar med att läsa & leka med alla leksaker & deras touch screens. Ni kan ju kanske föreställa er hur lycklig pusselgalna Tor blev när vi upptäckte att man kunde ta ett kort med datorn & sen använda det till att göra ett eget pussel!
Sen kändes det så där blandat att vara där med alla andra föräldrar som också kände av hela March break grejen... hjälp så många arga, trötta röster & små armar som hölls i stenhårda grepp. Jag menar, I get it, små barn (& hjälp, treårstrotsen är verkligen the real deal!) kan verkligen trycka på alla ens knappar, men jag får lite ont i magen när folk är så hårda med sina barn i ett offentligt utrymme. Kan liksom inte låta bli att undra hur det går till på hemmaplan när folk är bekväma med att släpa ut en gallskrikande 2.5-åring för att de har gjort "poor choices". Jag vet inte... här är det ju fortfarande lagligt att aga sina barn, så det är klart att barnuppfostran överlag ser annorlunda ut än den jag växt upp med & väl fortfarande relaterar till. Men om det är något jag verkligen vill försöka tänka på i mitt eget föräldraskap så är det nog att försöka sätta vettiga förväntningar & inte kräva att små barn ska bete sig som vuxna i miniatyr...  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0