Skolshock...

Förlåt för dåligt bloggande, men det blev lite skolshock här hos oss i & med att både Tor & jag startade skolan förra veckan. Eller Tor tog det hela rätt bra, men jag var kanske inte helt beredd på hur mycket jobb de skulle skyffla på oss redan första veckan. Började kursen på måndagen & hade första deadlinen torsdag & sen ytterligare en på söndag. Så det känns lite som om jag dök ner i ett hav av kognitiv lingvistik & precis kom upp till ytan igen. Den här veckan står intertextualitet på schemat & jag måste läsa både en rad dikter & en bok så jag har att göra här med, men det känns lite lugnare eftersom deadlinen ligger på söndag. Pust, känns lite som om sommarhjärnan blev igångkickad med stålhätta - men, men, förhoppningsvis kommer jag in i rätt mind frame snart igen. Anmälde mig nämligen till kandidatprogrammet i engelska imorse, så det är liksom bara att bita ihop & se till att jag har den behörighet jag behöver tills januari!
 
Oh & på spåret "sånt som är språkrelaterat"... Tor & jag kom ner till kattkräkfest imorse. I gammal god kattordning hade den skyldige individen lyckats kräkas inte bara på soffan utan även på fotöljen (alltså, katten började hulka på en möbel, hoppade ner på golvet & knatade bort till nästa möbel, hoppade upp & fortsatte kräkandet där - SÅ TYPISKT!). Jag bara "Men kattjävel". Tor, "Oh, oh, mamma! I think I can say that is Swedish - kaaattjavul!"... På riktigt, här sliter & släpar jag för att få in så mycket svenska som jag bara kan & orkar & barnet säger i princip mamma, pappa, majs & korv... & så nu kattjävel.  

Kommentarer
Postat av: Malin C

😂😂😂

2018-09-18 @ 06:35:39
Postat av: Anna

Hoppas late mår bra...
Har inte direkt slitit med svenskan, vet att jag har TUR, men är ändå förvånad ibland när jag hör vår dotters svenska. Hon var fem år och vi var på JVM hockey final här i Calgary. Kanadensarna som var där hejade på Sverige eftersom Ryssland slagit ut Kanada i semin. Jag och M hamnade vid sidan av några som såg ut som Hells Angels medlemmar. I mitten av andra perioden lutar sig en fram mot dottern och säger "How do you say FU## the russians?" Hans vänner försöker tysta honom och säger till honom att man säger inte så till barn. Min femåriga dotter tittar på honom och säger "I'm not supposed to say that BUT you say FAN ta dom jävlarna!" Med tanke på att det är bara och hon och jag som pratar svenska här i huset så.... Visste ju att hennes svenska var på samma nivå som en svensk femåring men visste inte att jag svor så mycket när jag tittade på hockey! 😂😂
Då vet du ju också att T förstår svenska bra, han använde ju ordet i rätt sammanhang!

Svar: Haha! Men gud så roligt, älskar att hon också var så tydlig med att hon inte fick säga "fan ta dom jävlarna!". Små barn alltså, de hör ALLT!
& han var väldigt bra på att förstå svenska fram till han började nursery school förra hösten, det var helt klart starten på känslan av att vi började tappa det. Nu kommer min mamma hit om några veckor & stannar en månad, så jag hoppas att det ska bli lite av en nytändning, i annat fall är jag rädd för att det är kört. :(
Ida

2018-09-18 @ 16:54:17
Postat av: Maria

Hahahaha....jag dööööör vad roligt😂😂😂

2018-09-18 @ 19:47:21
Postat av: Anna

Aldrig för sent. Bara att vara envis! Vet inte hur ni gör med sagor, vi gjorde så att jag läste bara på svenska medan pappa bara på engelska. Han är från England... Lyssna på svenska barnsånger/musik. Han tycker ju om att dansa. Bara några idéer.

Svar: Åh vilken bra idé med musiken, ska genast försöka hitta lite svenska sånger & se om jag kan få igång det på det spåret! Han kan faktiskt hela "prästens lilla kråka", så jag tänker att han nog är mer på att lära sig om det är kopplat till något roligt. Naturligtvis... kan inte påstå att jag fungerar annorlunda själv! :D
Ida

2018-09-19 @ 16:10:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0